Kurumlar için sosyal medya kullanımı, marka bilinirliğini artırmak, müşteri ilişkilerini güçlendirmek ve hedef kitle ile etkileşimde bulunmak için önemli bir araç olmakla birlikte sosyal medyanın doğru kullanımı için bazı temel konulara dikkat edilmelidir.

Hem günlük yaşamımızın hem de iş yaşamımızın ayrılmaz bir parçası haline gelen sosyal medya bireylerin ve kurumların gerçek kimliklerinin ve varlıklarının dijital bir yansıması olarak da işlev görmektedir.

Bu nedenle sosyal medya, yalnızca üye olup içinde varlık göstererek deneyimlenecek bir ortam olmanın ötesinde, dikkatle yönetilmesi gereken bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Yeni medya ve iletişim kanallarının hayatımızdaki varlığını her geçen gün daha da arttırdığı günümüzde kurumların dikkat etmesi gereken konuları kısaca aşağıda özetledik.

1. Marka Kimliğini Koruma
Mesajların tutarlı olmasına özen gösterilmeli. Kurumsal kimliği oluşturan marka renkleri, logo ve iletişim dili paylaşımların temelini oluşturmalı. Markanın değerlerini artıran içerikler paylaşılmalı.

2. Hedef Kitleyi Tanıma
Hedef kitlenin ilgi alanlarını, tercihlerini ve ihtiyaçlarını anlamak için analiz yapılmalı. Hedef kitlenin yoğun olarak kullandığı sosyal medya platformları ve aktif olduğu saatler belirlenerek ona göre paylaşımda bulunulmalı.

3. İçerik Stratejisi Oluşturma
Paylaşımlar düzenli ve çeşitliliği fazla olmalı. Bilgilendirici ve dikkat çeken içeriklerle takipçilerin ilgisi yüksek tutulmalı.

4. Etkileşim ve İletişim
Takipçi yorum ve mesajlarına zamanında, samimi cevaplar verilmeli. Kullanıcılarla etkileşim kurulup güçlü bir topluluk oluşturulmalı. Müşteri şikayetleri ile ilgili sorunları çözmek için sosyal medya etkin kullanılmalı.

5. Analiz ve Ölçüm
Sosyal medya performansı düzenli olarak analiz edilmeli. Kampanya ve stratejilerinizin etkinliğini ölçmek için analitik araçları kullanılmalı. Başarı ve gelişim için performans göstergeleri belirlenmeli.

6. Reklam Stratejisi
Hedef kitleye ulaşmak, potansiyel müşterileri çekmek için reklam stratejileri oluşturulmalı. Hedefler doğru belirlenerek bütçeler daha etkili kullanılmalı.

7. Gizlilik ve Güvenlik
Müşteri bilgilerini korumak için gizlilik politikalarına uyulmalı. Sosyal medya hesaplarının bilgileri güvende tutulmalı.

8. Trendlerin Takibi
Sektör ve pazar trendleri takip edilerek paylaşımlar dönemin ruhunu yakalanmalı. Trendlere uygun içerikler ile markanın güncelliği korunmalı.

Yukarıda belirttiğimiz sosyal medya çalışmalarının aslında bir kurumun sosyal medya platformlarında gerçekleştireceği faaliyetlerin detaylı bir şekilde planlanması, hayata geçirilmesi ve bu faaliyetlerin takibi ile ölçümünü içeren kapsamlı bir yönetsel süreç olduğu göz ardı edilmemelidir.

Web teknolojilerindeki hızlı dönüşüm ve gelişimi dijital medya kanallarını; ürün ve hizmetlerin tüketicilere ulaştırılmasında büyük yol kat ettirmiştir. Bugün dijital medya, geleneksel medyaya benzer bir işlev görmekle beraber hız ve kolaylık açısından daha avantajlı duruma geçmiştir.

Tüm dijital medya kanallarının pazarlama hedefinde kendine özel bir rolü vardır. Bu nedenle hedef kitlenin dijital kanalların her biri ile olan ilişkisi doğru analiz edilmelidir. Birden çok dijital kanal kullanımı durumunda kanallar arasında uyum gözetilmeli ve kanallar birbirini tamamlayacak şekilde kurgulanmalıdır.

Arama Motoru Pazarlaması:
Tüketicilerin almak istedikleri bir ürün veya hizmetin anahtar kelimelerini arama motoruna yazdıklarında çıkan listenin başında yer alabilmek için arama motoruna bir reklam ücreti ödenmesidir. Arama motoru bu reklam satın almayı “tıklama başı ödeme” olarak tanımlar. Bu tür reklam verilmesi durumunda tıklandığında erişim problemi yaşanmadan hedef kitleye cazip gelebilecek bir sayfa oluşturmak reklam veren için en çok dikkat etmesi gereken durumdur.

Arama Motoru Optimizasyonu:
Burada ilk maddeden farklı olarak arama motoruna ücret ödemeden web sayfasını işlevsel olarak görünür kılabilecek optimizasyonları gerçekleştirerek aramalar sonucunda organik olarak üstlerde yer almak için gerçekleştirilen çalışmalardır. Arama motoru optimizasyonuna göre düzenlenmiş bir web sayfası ziyaretçi trafiğini de artıracağı için uzun vadede üst sıralarda yer bulma şansını artırmış olacaktır. Bu her iki maddenin de amacı aynı fakat bu amaca ulaşmak için izledikleri yol farklıdır.

Sosyal Medya Pazarlaması:
Günümüzde çok yoğun olarak kullanılan sosyal medya platformları üzerinden yapılan tüm pazarlama stratejileri, taktikleri ve uygulamaları ‘Sosyal Medya Pazarlaması’ altında toplanabilir. Sosyal medya pazarlaması, pazarlama hedeflerine ulaşmak için metin, fotoğraf, video gibi çok çeşitli yöntemler kullanarak içerik oluşturur, bu içerikleri paylaşır ve hedef kitlesi ile karşılıklı etkileşime girer. Etkileşimi en yüksek pazarlama kanallarından biridir. Bir markanın sosyal medya üzerinden hedef kitlesi ile etkileşim odaklı iletişim kampanyası yapması, marka bilinirliliği, erişimi, müşteri sadakati ve satın alma aşamalarında başarı sağlar. Ancak çok fazla sosyal medya platformu olması nedeniyle her bir platform için kampanyanın o platforma uygun olarak özelleştirilmesi gerekmektedir.

Görüntü Reklamcılığı (Banner Reklamcılığı):
Dijital reklamlar arasında ilk kullanılmaya başlanılan uygulamalardan bir tanesidir. Bunlar Web sitelerinde görüntülenen banner reklamlarıdır. Bu bannerler aracılığıyla başka bir web sayfasına yönlendirme sağlanır. Mesajların kullanıcı dostu olması, dikkat çekici hazırlanması ve doğru konumlanmasıyla geniş kitlelere ulaşılabilir.

E-Posta Pazarlama:
E-posta pazarlama, özellikle mevcut müşterilerle ilişkiyi sürdürmek için oldukça etkilidir. E-posta pazarlamasında markalar, kullanım izni aldığı e-mail listelerine, ürün ve hizmetleri hakkında farklı düzeyde detay içeren bilgiyi yaratıcı tasarımlarla gönderebilmektedir. Kampanyalar, promosyonlar, yeni ürün duyuruları veya içerik bültenleriyle kitle aktif tutulabilir.

Mobil Pazarlama:
Tüm dünyada olduğu gibi Ülkemizde de mobil kullanım yıllar içinde artmış ve internet kullanıcılarının %97’sinde akıllı telefon, %44’ünde ise tablet kullanır olmuştur. Bununla birlikte mobil cihazlarla geçirilen süre ortalama 4 saati aşmıştır.

Yukarıda bahsettiğimiz kanallar mobil ortamda yoğun şekilde kullanılırken; SMS ve MMS gönderimi ile başlayan mobil reklamcılık bugün oldukça gelişmiş ve daha çok uygulama içi reklamcılık modellerine dönüşmüştür. Mobil pazarlama kısaca, cep telefonu, tablet ya da taşınabilir herhangi bir elektronik cihaz ekranı üzerinden yapılan tüm pazarlama faaliyetleri olarak tanımlanabilir.

Yazımızda yoğun kullanılan dijital pazarlama ve medya kanallarını paylaştık. Bu ana başlıkların dışında da gün geçtikçe artan çok çeşitli mecralar bulunmaktadır. Bu mecralarda kendi dinamikleri çerçevesinde, hedef kitlenin kullanımı göz önünde bulundurularak mecraya uygun stratejilerle maksimum verim elde edilebilinir.